פרויקטים שמוקמים במסגרת אותם מכרזים.
מכרזים שבהם ניצחה כאמור ההצעה הזולה ביותר
שהגישו הקבלנים. כעת, פרמטרים כמו סטנדרט
הבנייה, איכות הדירות ואיכות הבניינים בפרויקטים
הראשונים יעמדו למבחן השטח, ויהוו ללא ספק
משקל משמעותי לעתיד הפרויקטים ושיטת
המכרזים.
. מיסוי
2
במלחמה על הורדת יוקר הדיור בישראל, גם המיסוי
הוא כמובן כלי לגיטימי בידי שר האוצר.
, מיד לאחר כניסתו לתפקיד שר האוצר,
2015
ביוני
העלה משה כחלון את מס הרכישה לרוכשי דירה
לפחות (מעל
8%-
ל
5%-
שאינה דירתם היחידה מ
). מבחינת
10%-
מיליון שקל, המס קופץ ל
4.9
כחלון, שהמשקיעים יחכו עכשיו בצד ויפנו את השוק
למחוסרי הדיור.
חשוב גם לזכור שהממשלה הקודמת ביטלה את
4
הפטור ממס שבח שניתן למי שמכר דירה בכל
ישנו מס שבח בשיעור של
2014
שנים. החל משנת
(על הפער שנוצר בין מחיר הקנייה למחיר
25%
המכירה) למי שמוכר דירה שאינה דירתו היחידה,
בחישוב לינארי מורכב שמודד את כל השבח
שנצבר, לפי החלק היחסי של האחזקה בדירה משנת
.2014
בעקבות הצעדים הללו, נתח המשקיעים בעוגת
הנדל"ן למגורים הלך והתכווץ, מקרוב לשליש
מכלל העסקאות בשוק לפני שנים ספורות לפחות
מכלל הרוכשים היום. יתרה מכך, בחודשים
20%-
מ
האחרונים מספר הדירות "נטו" שהיו בידי משקיעים
הלך וירד. כלומר, מספר המשקיעים שמכרו דירה
עלה על מספר המשקיעים שקנו דירה להשקעה.
נוכח המגמה הברורה, הודיע שר האוצר על צעד
חיזוק משמעותי נוסף. חוק ההסדרים החדש כלל
גזירה חדשה על משקיעים - מס ריבוי דירות,
דירות ויותר. המס החדש יחושב
3
למי שברשותם
כאחוז אחד משווי הנכס - על פי נוסחה מסובכת
אלף שקל בשנה
18
שפרסם האוצר, ועד לתקרה של
שקל בחודש). כחלון הודיע כי מטרת המס
1,500(
אלף
50-
החדש נועדה בעיקר לתמרץ משקיעים, כ
דירות
3-
ישראלים שלפי נתוני האוצר מחזיקים ב
ויותר, למכור את דירותיהם בשוק החופשי, מהלך
שאמור להוסיף להיצע הדירות העומדות למכירה -
ולייצר כמובן לחץ על המחירים.
. שוק של שכירות
3
נטרול המשקיעים (מס רכישה, מס שבח, מס ריבוי
דירות) הותיר את הביקוש לדירות בעיקר בידי
מחוסרי דירות ומשפרי דיור. אבל במקביל, הוא
כיווץ גם את הדירות העומדות להשכרה.
אלף דירות מושכרות,
600-
בישראל למעלה מ
2%-3%
בדרך כלל תמורת תשואה צנועה יחסית של
נטו. גריעת יותר מדי דירות מהשוק ומיסוי חלק
נכבד מהדירות הנותרות עלולים כמובן לייצר לחץ
להעלאת מחירי השכירות, כך ששכרו של כחלון
ייצא בהפסדו.
כדי למנוע ממחירי השכירות לזנק, ולמרות שהוא
עסוק בעיקר בהוצאה לשוק של דירות מוזלות
למכירה (מחיר למשתכן), מנסה כחלון להגדיל את
שוק הדירות המושכרות שיוקמו על ידי הגופים
המוסדיים.
"דירה להשכיר", החברה הממשלתית שהוקמה על
150"
ידי שר האוצר הקודם יאיר לפיד שדיבר על
אלף דירות להשכרה בתוך עשור", ממשיכה לפעול
גם בממשלה הנוכחית, אולם עם ציפיות נמוכות
בהרבה. עד כה עומד היצע הדירות להשכרה שנבנה
דירות - ברעננה
1,600-
על ידי השוק הממוסד על כ
246(
יח"ד), רמת השרון
184(
יח"ד), חיפה
238(
יח"ד)
370(
יח"ד), תל אביב
273(
יח"ד), הרצליה
אישר קבינט
2016
יח"ד). במארס
279(
וירושלים
דירות
2,300
הדיור בראשות כחלון יעד לשיווק
להשכרה עד סוף אותה שנה. כיוון שבכל מכרז
דירות בשכר
25%
ממשלתי לדיור להשכרה ישנן
ממחיר השוק), מדובר
20%
דירה מפוקח (הנחה של
דירות לזכאים. טיפה בים. ובכל זאת,
575
על
במשרד האוצר מאמינים שהמספרים יהיו גדולים
.2017
בהרבה - בדגש על שנת
במקביל, עוד בימי הממשלה הקודמת, בין השאר
, התקדמה
2011
בעקבות המחאה החברתית של קיץ
יוזמה של חברי כנסת לחקיקת "חוק שכירות הוגנת",
שתשמור על זכויותיהם של שוכרי הדירות. הצעת
החוק המקורית היתה רחבה, והציעה לטפל בנושאים
כמו קביעת סטנדרטים לדירה ראויה למגורים,
קביעת נוסח לחוזי שכירות, פיקוח על העלאת
מחירי השכירות, קביעת מנגנון שיתמרץ משכירים
צילום: תמר מצפי
צילום: תמר מצפי
5
DUN’S
100
ענף הבניה והנדל”ן -
|
2016